I Dexter henretter tittelrollen mordere for egen hånd, mens agentene
i Criminal Minds jager nye seriemordere
hver uke. Bør vi avfeie disse kulturelle representasjonene av voldelig ondskap
som uproblematisk fiksjon, eller er de eksempler på at publikums økende toleranse
for amoralsk underholdning er et sykdomstegn for kulturen vår?
I CBS’ serie Criminal Minds møter vi et team av briljante etterforskere ved FBIs
Behavioral Analysis Unit (BAU), som hver uke får en ny sak å løse. I hver
eneste episode får vi oppleve de mest ekstreme kriminelle handlinger. Lista over
ondskapen er lang, og den ene ugjerningen mer grusom enn den neste. Svært mange
av drapene i serien er motivert av seksuell sadisme, og seksualisert vold mot
kvinner er en stadig tilbakevendende innholdsfaktor. Barn har også flere ganger
vært blant ofrene i de til nå seks sesongene vi har sett på norsk fjernsyn.
Seriens tittel
spiller i første rekke på de psykologiske tankemønstrene som preger de onde
sinnene til morderne BAU jakter på, men tittelen har dobbel klangbunn; den
alluderer også til etterforskernes evner til å sette seg inn i de samme
mordernes perverse og sadistiske tankegang. BAUs medlemmer kan nemlig i løpet
av en flytur med FBIs jet gi det lokale politiet en fullendt psykologisk profil
på seriemorderen som står bak drapene som skal oppklares.
Criminal
Minds er kriminalfiksjon som faller utenfor strukturalisten Tzvetan
Todorovs gamle typologi over emnet; dette er verken «whodunnit», thriller eller
«suspense». Forbrytelsene i serien er så rå, spektakulære og brutale at den tar
fiktiv vold på tv til et helt nytt nivå. Vi har hatt kriminalserier og
detektimen på fjernsyn i årevis, men ingenting måler seg med graden av råskap
som skildres i denne serien. En annen årsak til at seriens representerer noe
nytt, er at kriminalgenrens sedvanlige invitasjon til å la publikum delta i
oppklaringen av forbrytelsen faller bort, fordi spenningen i serien aldri
dreier seg om hvem morderen er, men alltid
om når og hvordan etterforskerne klarer å stoppe ham.
Criminal Minds skiller seg også fra
andre kriminalserier ved å fokusere mer på forbryteren og hans psykologi og
fremgangsmåte – hans modus operandi – enn på selve forbrytelsene, som aldri
blir visuelt skildret. Slik sett slår ikke serien et slag for den grafiske volden
vi ser i filmer som Saw- eller Hostel-filmene, som betegnes som
torturporno eller «gorno» fordi de ekstreme og svært detaljerte voldsscenene er
det eneste som holder filmenes eller tynne narrative struktur sammen. Volden er
kort sagt det eneste nye disse filmene har å tilby. Denne mangelen på
visualisert vold er både en styrke og en svakhet ved Criminal Minds: Serien spiller ikke på det infame ønsket mange
seere har om å se vold utført gjennom realistiske, visuelle effekter. Men ved å
gjøre volden usynlig, tilføres samtidig serien et element av noe ufarlig; en glatt
overflate som ikke penetrerer dypt nok inn i ondskapen den selv tematiserer.
For det er noe
som skurrer ved Criminal Minds:
Episodene er så estetisk polerte og teknisk velproduserte at de står i grell
kontrast til bestialiteten som skildres. I tillegg opererer serieskaper Jeff
Davis med en rollefigur som fungerer som en såkalt «comic relief» (komisk
lindring): Datanerden Garcias seksuelt ladete verbale kommunikasjon med kjekkasen
Morgan skaper stadige lattersalver og avslappende avbrekk fra all grusomheten. Vi
får slappe av og le, og dette grepet avvæpner alvoret. Serien blir slik svært
lett å se på, og representerer ingen reell motstand
mot sin ondskapsrelaterte tematikk. Vi inviteres kun til å bli underholdt.
Episodene i Criminal Minds varer i drøye førti minutter, og i denne spilletiden
finner vi også et av de problematiske aspektene ved serien. Etterforskning og
saksgang går rett og slett altfor raskt, og episodene gir et svært overfladisk
bilde av en så omfattende etterforskning som slike saker krever. De fleste
seriemordere har tross alt holdt på i mange år – gjerne tiår –, og seriens
mange intertekstuelle referanser til virkelighetens seriemordere blir ikke
annet enn ren namedropping. Dette
står i kontrast til etterforskningen i HBO-serien The Wire, der politiets systematiske arbeid på en sak konkluderes
mot slutten av hver sesong – tretten timeslange episoder.
Når det gjelder Criminal Minds, kan vi trygt fastslå at det
det gode alltid seirer til slutt, noe som er i tråd med det amerikanske underholdningsfjernsynets
ånd. Episodene ender så å si alltid med en oppklaring. Seriemorderen blir enten
arrestert eller drept når han motsetter seg pågripelse. Publikum kan dermed
lene seg tilbake i trygghet om at de er sikre fra all verdens ondskap, så lenge
vi har så dyktige etterforskere som i BAU. Justisen og rettskaffenheten
gjenopprettes, og ingen mordere går fri.
Rettskafne er også drapene til
Dexter Morgan, protagonisten i Showtimes nå seks sesonger lange serie Dexter. Og det er nettopp det at mordene
han begår er forankret i en slags pervers rettferdighet, som gjør serien så
moralsk ambivalent. Dexter er nemlig en kompulsiv
morder; en type drapsmann etterforskerne i Criminal
Minds jager hver uke. Dexter ble utsatt for en traumatisk opplevelse i sin tidlige
barndom, da han og storebroren ble vitner til at deres mor ble drept med
motorsag. Han ble så adoptert av politimannen Harry Morgan, som tidlig oppdaget
av Dexter hadde både sadistiske og sosiopatiske trekk. Harry forsto at Dexters
morderiske sinn unngåelig ville utvikle seg til å ønske å drepe mennesker, så
han hjalp adoptivsønnen med å utvikle en metode – Harrys kode – for å finne ofre som fortjener å dø.
Dexter arbeider som
kriminaltekniker, såkalt blodsølekspert, i Miami-politiet, noe som gir ham
tilgang til det materialet han trenger for å finne ofrene sine: Mordere som av
ulike årsaker unnslapp lovens lange arm. Dexter kartlegger sine ofres hverdag,
oppsøker dem, kidnapper dem og dreper dem – før han parterer likene og dumper
dem utenfor Miamis kyst. Dexter gjenoppretter altså justisen systemet ikke
makter å skape, og selv i sesong 2, da han er nære å bli avslørt som «The Bay
Harbor Butcher», inviteres publikum til å håpe på at han ikke blir tatt.
Det nye med Dexter er selvfølgelig ikke at seerne får bevitne en fiktiv
fortelling der en seriemorder er subjekt og protagonist. Dette har vi opplevd utallige
ganger tidligere, på film i titler som Michael Powells banebrytende Peeping Tom (1960), Willliam Lustigs Maniac (1980) og John McNaughtons Henry: Portrait of a serial Killer
(1986). Men disse filmene var ubehagelige og bød på motstand mot å leve oss inn
og føle empati med protagonistene. Protagonistene i disse nevnte filmene er som
morderne Dexter og BAU-medlemmene jakter på. Det nye, og bekymringsfulle, med Dexter, er at serieskaperne lykkes med å skape sympati og empati med
seriemorderen. Fordi Harrys kode legger vekt på at Dexter aldri må avsløre seg
som sosiopat, har han lært å tilpasse seg ulike typer miljøer. Han er en
kameleon som aldri avslører sine innerste tanker, selv da han får en mulig
drapspartner i den noe miljøskadde advokaten Miguel i sesong 3. Dexter fremstår
som mild og sympatisk, og sammen med den latente rettskaffenheten som ligger
bak drapene hans, innbyr serieskaperne til å bygge denne fiktive morderen som
en sann helt.
Er det moralske prinsippet om å
straffe drap med drap virkelig et naturlig instinkt som holdes fanget av vår
impulskontroll eller samvittighetsfulle sosialisering? Ønsker vi alle egentlig
å se mordere drept? Mye kan tyde på det: Dexter har blitt en svært populær
serie, men dens fiktive premiss er mildt sagt etisk problematisk. Seriens
narrativ og karakterskildringer bygger nemlig i stor grad på en empatisk pakt
mellom den patologiske morderen og den ikke-voldelige seeren. I tillegg behøver altså Dexter den voldelige utløsningen for å fungere som
samfunnsborger, og han behøver den på nytt og på nytt. Han har bare skapt sitt
ritual og sin metode for å holde sin egen monstrøse psyke fanget. Dexter er
ingen Hannibal Lecter eller «Jigsaw» fra Saw-filmene,
men uten Harrys kode kunne han fort blitt akkurat det. Hadde vi likt ham like
godt da? Ville det i det hele tatt vært mulig å lage en tv-serie om en
seriemorder ingen vil føle noe sympati for. Jean-Luc Godard har uttalt at han
ønsket å lage en film om en ansatt i en tysk konsentrasjonsleir, for å skildre
det mekaniske, det arbeidslivsmessige, ved denne ansattes daglige arbeid.
Filmen ble aldri realisert. Den ville sannsynligvis vært uspiselig for de
fleste.
Glorifiseringen og genierklæringen
av Dexter speiler tendensen til
dyrking av artifisielle fenomener i dagens samfunn – en tendens populariteten
til dataspill og realityshows på tvers av aldersgrupper vitner om. Interessen
for denne formen for falske bilder av vold på film, marsjerer i takt med den
kikkeraktige mentaliteten som preger medieforbrukeres fascinasjon for kjente
menneskers privatliv – enten det gjelder Hollywood-stjerner eller norske
«realitykjendiser». Dette moderne mediefenomenet speiler flukten fra det
betraktende menneskets egen virkelighet, og representerer dermed en
forherligelse av uvirkeligheten – en dyrking av det falske og livsfjerne. Representasjonen
av Dexter som seriemorder tangerer tendensen i dagens populærkultur til å
opphøye morderiske rollefigurer til status av noble genier. I Norge i dag
ønsker «alle» som betyr noe i samfunnslivet å skrive krimromaner, gjerne om de
verst tenkelige forbrytelser. En av årsakene til det, er nok at det selger så
godt. Ønsker folk å lese Harry Hole-romaner fordi de liker Harry Hole, eller
for å lese om hans evne til å lese forferdelige forbrytelser?
Problematikken ved å vise underholdende
vold på tv, eller skrive om den i underholdningslitteratur fritt for enhver
litterær kvalitet og tematisk friksjon, er ikke et spørsmål om graden av det
grafiske man kan skildre volden med, eller de forulempede eller heroiske
rollefigurenes mulighet til å oppnå hevn over sine fiender – eller
rettferdighet overfor fiender av samfunnet. I regissøren Michael Hanekes ånd må
vold på film og tv heller være et spørsmål om det moralske ved at vold kan være
underholdende overhodet. Det er
derfor vold enten bør skildres slik at publikums følelser vendes fra fascinasjon
til avsky, eller som et filosofisk spørsmål som løftes ut av en
underholdningsramme og inn i en intellektuelt utfordrende, kompleks og problematiserende
sammenheng. Slik Haneke har gjort med sine filmer Bennys video (1992) og Funny
Games (1997), eller i essayet Violence
as Catharsis.
I denne
sammenhengen blir det utilstrekkelig at hver episode av Criminal Minds åpner og slutter med et dyptloddende sitat fra virkelighetens
filosofer, forfattere eller statsledere; sitater som skal sette episodens drap inn
i en filosofisk ramme. Det at rettferdigheten alltid seirer til slutt, bidrar til
å redusere Dexter og Criminal Minds til apparaturer for
indoktrinerende populærkultur i demokratiets og rettsstatens gode navn. I Criminal Minds tar FBI aldri feil, og slik
bidrar serien til å konsolidere alliansen mellom den lovlydige borger og staten
som beskytter med den ene hånden, og overvåker og straffer med den andre. Dexter, på sin side, fremstår som et
forsvar for den statlige institusjonen dødsstraff.
Både Dexter og Criminal Minds har
potensial til å bli alvorlige utforskninger av menneskenes bestialitet og etterforskningen
av denne ondskapen, men serieskaperne velger heller å gjøre fiksjonene til glatt
og lett underholdning. Slik kan vi som seere med Seymour Chatmans ord fortsatt
more oss selv til døde. Som all kontroversiell fiksjon, må tv-seriene tilfredsstille
samtidens økte toleranse for hvor ondskapsfull og bestialsk underholdning kan
bli uten å tippe over i kvalmende ubehag. Men er det ikke ubehaget og
friksjonen vi trenger for virkelig å kontemplere over voldens og sadismens
natur? Vi trenger å se og føle lidelsen ofrene påføres, og vi trenger å tvinges
til å reflektere over denne lidelsen i etterkant – ikke bare å sitte og håpe på
at Dexter ikke blir tatt, slik at vi kan nyte spenningen i nok en sesong. Vi
trenger alt dette for å se og føle konsekvensene av vold, og dermed forhindre
at vold i mediene forteller oss at vold er uvirkelig. Vi trenger ikke å føle
likegyldighet i møte med fiktive representasjoner av den grusomste brutalitet.
Spørsmålet er om vi trenger slike representasjoner i det hele tatt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar