Stellan Skarsgård gjør ikke overraskende en god figur i hovedrollen. Ulrik har sonet 12 år for drap, og kommer ut til et samfunn der det verken er noe stort problem å få seg bolig, jobb eller nye kriminelle oppdrag - hvis det er ønskelig. Filmens styrke er, sammen med Skarsgårds sammenknytte og ordknappe antiheltskildring, dens overrumplende og avvæpnende humor. Filmen inneholder blant annet noen sexscener som avsminker de ofte forførerisk romantiske sexscenene i underholdningsfilm. Mange replikker sitter også som støpt, i fremste rekke de mellom gode Bjørn Floberg og Gard B. Eidsvold som patetiske småkriminelle. Aksel Hennies birolle som våpenselgende same med rakfisksushi på menyen i sin bigeskjeft og Bjørn Sundquists skildring av en prinsippridende bilmekaniker med hjerteproblemer fungerer mindre godt, mens alltid gode Kjersti Holmen også bringer smilene til våre munner.
Filmens problem er likevel koblingen mellom kriminalitet og humor. Quentin Tarantinos verdirelativistiske holdninger til filmvold skal visst kopieres over hele linja om dagen. Ulrik er faktisk en morder, og han tyr til vold ved flere anledninger i filmen - uten at dette nødvendigvis blir motivert ut fra verken rollefigurens psykologi eller handlingen i filmen. Slutten er, i så måte, et stort antiklimaks.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar