”Dette er en nobelpris til en hel litterær sjanger, nemlig
sangteksten”, sa Håvard Rem til Aftenposten dagen etter at tildelingen av
Nobelprisen i litteratur til Bob Dylan ble kjent. Rem er selvutnevnt
”dylanolog”, og bekrefter overfor avisen at han er blant dem som har ”mast” om
at Dylan må få denne prisen i 30 år. Rem er én blant en relativt liten gruppe
hvite, middelaldrende, intellektuelle menn med fremtredende posisjoner i
humaniora som har drevet høylytt lobbyvirksomhet for at deres ungdoms helt skal
få verdens mest prestisjetunge litterære pris – på bekostning av mange mer
kvalifiserte kandidater. Hele den nyfrelste dylanologien og dens press på
komiteen er for meg en innvending mot tildelingen, fordi disse mennene har sett
seg blinde på akkurat denne kunstnerens status som poet. På vegne av den
virkelige litteraturen er jeg indignert over at avdøde forfattere som Astrid
Lindgren, Thomas Bernhard, David Foster Wallace og Roberto Bolaño aldri vil få Nobelprisen,
mens Dylan har fått den. Det gjør litteraturen mindre som kunstform, og gjør
prisen mindre verdt.
Sangtekster er ikke en litterær sjanger. Sangteksten er en
integrert del av ulike musikksjangre som kombinerer lyrikk og toner, som rock
eller hiphop. At originalskrevne låter utgjør litteratur, er en drøy påstand.
Dersom årets tildeling vil utgjøre en presedens for Akademien, finnes det en
rekke låtskrivere som må være kandidater til Nobelprisen i litteratur. Dette
vil skape mange usaklige diskusjoner om hvilke artister som fortjener en slik
ære. På sikt vil det forringe prisens omdømme og svekke allmennhetens syn på
litteratur. Vi har allerede sett ytringer som hyller Dylans ”poesi” og rakker
ned på de mer utilgjengelige forfatterne som har blitt tildelt prisen de senere
årene. Ved å gi prisen til en musiker har Akademien gjort seg selv og
litteraturen en bjørnetjeneste.
Dersom man anerkjenner sangtekster som litterær sjanger, må
man også vurdere filmmanus som litterær sjanger. Når dramatikere som Dario Fo
og Harold Pinter kan vinne Nobelprisen for teaterstykker, burde auteurer som Jane
Campion, Michael Haneke og Lee Chang-dong også kunne vinne Nobelprisen i
litteratur for sine filmmanus. Disse filmskaperne, og en rekke andre, kan sies
å være viktigere for kunstens stilling og samfunnskritikk i vår tid enn låtene til
Dylan. Filmmanus er skrift, og de blir realisert for publikum gjennom et annet
medium enn det trykte ord – akkurat som sangtekster blir. Kandidatkøen blant
ikke-forfattere blir lang.
Dylan har mottatt 11 Grammy-priser, en Golden Globe og en
Oscarstatuett for sitt virke som musiker. Han er med andre ord allerede
kanonisert innenfor det kunstfeltet han opererer innenfor. Han er ingen
forfatter, og det finnes mange forfattere som fortjener prisen mer enn han. Åpenbare
kandidater i år burde vært Joyce Carol Oates, Péter Nádas, Mircea Cartarescu
eller César Aira, eventuelt en arabisk eller afrikansk forfatter. Mange blir
altså forbigått til fordel for Dylan, noe som minner om en skandale. Dersom
Akademien mente at tiden var inne for en amerikansk pristaker, er forfattere
som Oates, Thomas Pynchon og Philip Roth langt mer verdige vinnere.
Bob Dylan er en stor kunstner, men ingen poet eller
forfatter. Han er låtskriver og musiker, og Nobelprisen til Dylan har forringet
prisens anseelse på en måte som det blir vanskelig å rette opp igjen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar